İSLAMDA ZİNANIN CEZASI


1. ZİNANIN CEZASI:

1.GÖRÜŞ:
100 sopa.Erkeğe bir yıl sürgün.Kadına evde hapis.
  
Deliller :
“Kadınlarınızdan fuhuş yapanlara karşı aranızdan dört şahit getirin. Eğer şahitlik ederlerse o kadınları ölüm alıp götürünceye kadar Allah onlara bir yol açıncaya kadar evlerde hapsedin.” (nisa 15)

 “İçinizden fuhuş yapan her iki tarafa ceza verin. Eğer tevbe eder uslanırlarsa artık onlara ceza verip eziyet etmekten vazgeçin. Çünkü Allah tevbeteri çok kabul eden ve çok esirgeyen­dir.”( nisa 16)

 “Zina eden kadın ve zina eden erkekten her biri­ne yüz sopa vurun. Allah’a ve ahiret gününe inanıyorsanız, Allah’ın dininde (hü­kümlerini uygularken) onlara acıyacağınız tutmasın. Mü’minlerden bir grup da on­lara uygulanan cezaya şahit olsun. Zina eden erkek, zina eden veya müşrik olan bir kadından başkasıyla evlenmez. Zina eden kadınla da ancak zina edin veya müşrik olan erkek evlenir. Bu, mü’minlere haram kılınmıştır.”   ( Nisa 2)

 “İçinizden imanlı, hür kadınları nikahlayacak genişime güç yetinmeyenler, o zaman sağ elini­zin malik olduğu imanlı cariyelerinizden (alsın). Allah sizin imanınızı en iyi bilen­dir. Öyleyse onları, fuhuşta bulunmayan, iffetli ve gizlice dostlar edinmemişler olarak velilerinin izniyle nikahlayın. Onların ücretlerini (mehirlerini) maruf (güzel ve ör­fe uygun) bir şekilde verin. Evlendikten sonra, fuhuş yapacak olurlarsa, özgür olan kadınlar üzerindeki cezanın yarısı (nı uygulayın) Bu sizden günaha sapmaktan en­dişe edip korkanlar içindir. Sabrederseniz sizin için daha hayırlıdır. Allah, bağışla­yandır, esirgeyendir” ( nisa - 25)

Yine hürre olmayan bir cariye ile zina eden kimsenin cezası hürre olan bir kadınla zina edenin cezasından farklı değildir. Her ne kadar bu son örnekte zinaya katılan cariyenin cezası hürre olan kadının cezasının yarısı  olsa bile…

Hariciler ve Şia’nın bazı kolları ve bazı Mu’tezile bilginleri zina fiiline sopa cezasın­dan başka bir cezanın olmadığını ifade ederler. 


2. GÖRÜŞ:

"Evli erkek ile evli ka­dın zina ettikleri takdirde onları kesin olarak recmediniz. Elbetteki bu Allah'tan ibretli bir cezadır. Allah Azizdir, Hakimdir"  şeklindeki bir ayetin ilk zamanlarda Ahzab suresiyle indirildiği  fakat nesh edildiğini biliyoruz.Bu nedenle de kuranda Ahzab süresinde şimdi böyle bir ayet yoktur.Nesh edilmeden önce böyle bir ayetle amel edildiği anlaşılmaktadır.

Sahih hadislerde varid olduğuna göre Rasulullah (sav) Maiz adındaki sahabeyi zi­na suçunu gelip itiraf edince ve bu itirafını dört kere tekrarlayınca recm etmiştir ve yine Rasulullah zina ettiğini itiraf eden Gamidiye isimli sahabeyi de recm etmiştir. Gamidiye zinasını itiraf ettiği zaman hamile idi ve Rasulullah çocuğunu dünyaya getirip emzirme dönemini tamamlayıncaya kadar zina suçuna recm cezasını uygulamamıs ve geriye bırakmıştır. Gamidiye nihayet çocuğuyla birlikte gelir. Çocuğun elinde bir parça ekmek vardır ve çocuğu kendisinden alınarak recm edilmesi emrolunur ve ceza uygulanır.Cüheyne'den bir kadın da suçunu itiraf edip taşlanmıştır.

Recmi savunanlar şu hadisi delil olarak kabul eder:"Şu hususu benden alın: Hakikat Allah, o kadınlar için hükmünü koymuştur. Bekâr erkekle bekâr kadın zina ederse 100 sopa vurulur ve I yıl sürgün edilir. Evli erkekle evli kadın zina ederse taşlamr."Müslim, hudûd 12,13. Ebû Davud, hudûd 23. Tirmizî, hudûd 8.


2. Görüşe yapılan eleştiriler:
Recm Tevarat'ta Allahın emrettiği bir cezadır .Fakat Kuran ile bu nesh edilmiş yani değiştirilmiş yenilenmiştir.Peygamberimize zina ile ilgili soru soran yahudilere , henüz bu konuyla ilgili ayet gelmediği için kitaplarında (tevratta)  yazanı yapmalarını söylemiştir.Onlar bu cezayı  değiştirmişler (kitaplarının aksine), kitaplarında yazdığı halde uygulamak istememişlerdir.Bununla ilgili şu ayet inmiştir:

"Nasıl oluyor da içinde Allah'ın hükmü bulunan Tevrat, yanlarındayken senin hükmüne baş vuruyorlar, sonra da gene bu hükümden yüz çeviriyorlar? Onlar, zâten inanmamışlardır." (maide 43)

Bu olaydan sonra Müslümanlardan da zina işleyenler Tevrata göre recm edilmiştir."İşte o peygamberler Allah'ın hidayet ettiği kimselerdir. Sen de onların yoluna uy."Enam:90  ayeti doğrultusunda kuranda olmayan konular eski dinlere göre düzenlenmiştir.
Bazı alimlere göre  iki yahudinin recmedilmesi olayı recm ayeti inip neshedilmezden önce, Tevrat hükmüne uygun olarak vuku bulmuştur (Zeylaî, Nasbu'r-Râye, III, 328; eş-Şevkânî a.g.e, VII, 12; es-Serahsî, a.g.e, IX, 39, 40; İbnü'I-Hümâm, a.g.e, VI,132; el-Kâsânî, a.g.e, VII, 28; İbn Âbidîn, III, 162).


 Daha sonra şu ayet gelmiştir: 
 “Kadınlarınızdan fuhuş yapanlara karşı aranızdan dört şahit getirin. Eğer şahitlik ederlerse, o kadınları ölüm alıp götürünceye yahut Allah onlara bir yol açıncaya kadar evlerde hapsedin. İçinizden fuhuş yapan her iki tarafa ceza verin ,eziyet edin. Eğer tevbe edip uslanırlarsa artık onlara ceza verip eziyet etmekten vazgeçin. Çünkü Allah tevbeleri çok kabul eden ve çok esirgeyendir.” (NİSA 15/16 )

Bu ayet ;Tevrat'a göre yapılan uygulamayı ortadan kaldırmıştır.Ev hapsi ve eziyet getirmiştir.Ve Allah bir yol açıncaya ,yani kolaylık gösterinceye kadar bekleyin demiştir. 

Kolaylık olarak aşağıdaki ayet gelmiştir:
"Zina eden kadın ve zina eden erkeğin her birine yüzer değnek (celde) vurun. Eğer Allah'a ve ahiret gününe iman ediyorsanız, onlara Allah'ın dini(ni uygulama) konusunda sizi bir acıma tutmasın; onlara uygulanan cezaya mü'minlerden bir grup da şahit olsun." (Nur /2)


Aşağıdaki ayetler de değnek cezasının evliler için de olduğunun delilidir. 
“Eşlerine zina isnat edip de kendilerinden başka şahitleri olmayanlara gelince, onların her birinin şahitliği; kendisinin doğru söyleyenlerden olduğuna dair, Allah adına dört defa yemin ederek şahitlik etmesi, beşinci defada da; eğer yalancılardan ise, Allah’ın lânetinin kendi üzerine olmasını ifade etmesiyle yerine gelir.”
(nur/6-7)  
Kadının, kocasının yalan söyleyenlerden olduğuna dair dört defa Allah adına yemin ve şahitlik etmesi, beşinci defa da, eğer (kocası) doğru söyleyenlerden ise Allah'ın gazabının kendi üzerine olmasını dilemesi kendisinden cezayı kaldırır.(Nur 8/9)


 Ayrıca;
“Ey peygamber zevceleri, içinizden kim açık bir terbiyesizlik ederse onun azâbı iki kat artırılır. Bu, Allaha göre kolaydır.”( AHZAB / 30)

Görüldüğü gibi peygamber eşlerinin yapacağı edepsizlik durumunda iki katı cezadan bahsediliyor.Ölümün iki katı olamayacağına göre bahsedilen iki kat; değnek cezasıdır.

Ayrıca;
“Sizden kimin, hür mü’min kadınlarla evlenmeye gücü yetmezse sahip olduğunuz mü’min genç kızlarınızdan (cariyelerinizden) alsın. Allah sizin imanınızı daha iyi bilir. Hepiniz birbirinizdensiniz. Öyle ise iffetli yaşamaları, zina etmemeleri ve gizli dost tutmamaları halinde sahiplerinin izniyle onlarla evlenin, mehirlerini de güzelce verin. Evlendikten sonra bir fuhuş yaparlarsa, onlara "hür kadınların cezasının yarısı" uygulanır. Bu (cariye ile evlenme izni), içinizden günaha düşmekten korkanlar içindir. Sabretmeniz ise sizin için daha hayırlıdır. Allah çok bağışlayandır, çok merhamet edendir.” (NİSA 25)

Zinanın cezası ölümse yarısı nasıl olacak.Ölümün yarısı olur mu?

Ayrıca;
“Zina eden bir erkek, eninde sonunda, zina eden veya müşrik bir kadınla evlenir; zina eden bir kadın da eninde sonunda, zina eden veya müşrik bir erkekle evlenir. Bu, inananlar için yasaktır.” 
(Nur Suresi – 3)

Zina eden öldürüldüğüne göre nasıl evlenebilsin?Demek ki ölüm yok değnek var."Sadece bekarlar için" de denmemiş.

Ayrıca;"Bir câriye zina ettiği ve zinası da (beyyine, gebelik veya ikrar ile) tebeyyün ettiği zaman, efendisi onu kamçılasın, fakat onu (bu cezadan sonra) sözle ayıplamasın. Sonra yine zina ederse efendi­si onu yine kamçı ile dövsün, fakat ayıbını yüzüne vurup sözle onu­runu incitmesin. Sonra bu câriye üçüncü bir zina daha ederse, efendisi onu (ayıbını beyân ederek) kıldan yapılmış bir ip pahası ile de olsa, satsın"Buhari ,Alım-Satım:66

Ayrıca zina için recmi savunanlar şunu kabul etmektedirler:Recm edilen kişi recm esnasında kaçarsa cezası uygulanmaz.Delil olarak şu hadis bildirilir.

Maiz,taşlanmaya başlayınca kaçmaya başladı. Adamın birisi arkasından koşarak onu yakaladı ve elindeki deve çenesi ile ona vurmaya başladı. Hem o hem de diğer insanlar ölünceye kadar onu taşladılar. Maiz'in recm esnasında üzerine taşlar geldiğinde, ölümle karşılaştığında kaçmaya başladığı Rasulullah'a bildirilince şöyle dedi: "Keşke onu bıraksaydınız ya" Ebu Hureyreden (tırmızi-hudut)

Ayrıca;

Eşlerine zina isnat edip de kendilerinden başka şahitleri olmayanlara gelince, onların her birinin şahitliği; kendisinin doğru söyleyenlerden olduğuna dair, Allah adına dört defa yemin ederek şahitlik etmesi, beşinci defada da; eğer yalancılardan ise, Allah’ın lânetinin kendi üzerine olmasını ifade etmesiyle yerine gelir.(NUR6:7) Kocasının yalancılardan olduğuna dair Allah’ı dört defa şahit getirmesi (Allah adına yemin etmesi), beşinci defada da eğer kocası doğru söyleyenlerden ise Allah’ın gazabının kendi üzerine olmasını dilemesi, kadından cezayı kaldırır.(NUR8:9) ayetlerinin hemen peşinden:
Allah’ın size lütfu ve merhameti olmasaydı ve Allah tövbeleri kabul eden, hüküm ve hikmet sahibi olmasaydı, hâliniz nice olurdu?(NUR:10) gelmesi,

Lanetleşen karı kocanın mirası:
İbn Umer(R)'den şöyle tah­dîs etti: Peygamber (S) zamanında bir adam, karısıyle la'netleşme yaptı ve kadının çocuğunu kabul etmedi. Peygamber (S) bunların arasını ayırdı, çocuğu da kadının nesebine kattı (böylece ona anası ve ana­sından olan kardeşleri vâris" oldular)Buhari,miras:16, hadisi recmin olmadığını kuvvetlendiriyor.


Sonuç olarak  ; Kuranda recm ayeti yoktur.Değnek cezası vardır ve zina yapan herkese uygulanır. zina cezasının uygulanması için İslâmî yönetimin bulunması, dört erkek şâhidin suçluların zina fiiline bizzat görgüye dayalı olarak şahitlik yapması veya zina edenin ayrı zamanlarda mahkemede dört defa zina ikrarında bulunması gerekir.Cezası da 100 sopadır.Erkeğe bir yıl sürgün.Kadına evde hapis verilir.
(Sürgün cezası hadislere dayandırılmaktadır.Peygamberin bazen sürgüne gönderdiği bazen göndermediği olmuştur.Sürgün cezası affedilebilir)



ZİNANIN BEYYİNELERİ ( ŞARTLARI)


1- İkrar (itiraf)
2- Hür ve adalet sahibi dört Müslümanın bir mecliste açık ve net bir şekilde zina olayını tarif ederek şahitlik yapmaları

Sa'd b. Ubade Rasulullah 'a şöyle der:"EyAllah Rasülü! Hanımımı bir erkekle yakalarsam dört şahit getirmek için bekleyecek miyim? diye sorunca, Rasulullah : Evet, dedi."(Ebu Davut- Diyat)


3- Hamilelik : Bu durum halife  icmasıyla sabit hale gelmiştir.

Bu üç durum haricinde zina yapıldığı bilinse bile had uygulanmaz.Bu şartlardan biri mutlaka olmalıdır.




KADINA DÜBÜRÜNDEN YANAŞMAK

"Allah'ın size emrettiği yerden onlara varın." ayeti cinsel ilişkinin biçimini belirler.Diğer türlüsünün günah olduğu ayetle sabittir.Fakat dünyevi cezası kuran da yoktur.Bu konuyla ilgili peygamberin de yasaklayıcı ve kınayıcı ifadeleri söz konusudur.
Ör:"Karısına dübüründen temasta bulunan kimse küçük livata yapmış olur.”

Şeriat bunun için ceza olarak belli bir ceza koymadığından dolayı bu hususta verilecek olan ceza tazir cezaları kapsamına girer.Gelenekte imam ya da hakim bu fiili işleyen kimseye caydırıcı ve acıtıcı bir ceza verir bu husus hakimin takdirine bırakılmıştır.Kaynaklarda önceki tarihlerde verilmiş tazir  cezalarının miktarına  rastlanmadı.


TECAVÜZÜN CEZASI:
İslamda tecavüze has bir ceza yoktur.Verilen ceza zinaya verilen ceza olarak uygulanmaktadır.

Ehli sunnete göre tecavüz eden bekara "Bekar"ın zina cezası uygulanır :
"Zina eden kadın ve erkekten her birine yüz değnek vurun" (Nur, 2)

“Bundan sonra, tövbe eden ve kendini düzeltenler başka. Allah‘ın bağışlaması çok, ikramı boldur.” (Nur 5)

Ehli sunnete göre tecavüz eden evliye "Evli"nin zina cezası :
"Müslüman bir kimsenin kanı şu üç durumda helal olur. Zina eden evli kimse, nefse karşılık nefsi ve İslâm toplumundan ayrılarak dinini terkedeni öldürmek" (Buhârî, Diyât, 6; Muslim, Kasâme, 25, 26; Ebu Dâvud Hudûd, 1; Tirmizî, Hudûd, 15, Diyât, 10; Nesâî, Tahrîm, 5, Kasâme, 6; İbn Mâce, Hudûd, Dârimî, Hudûd 2, Siyer, II).


TECAVÜZLE İLGİLİ İSLAM MEZHEPLERİNİN YAKLIŞIMI

LİVATA ( HOMOSEKSÜELLİK / EŞCİNSELLİK )

Bu konuyla ilgili ceza belirten ayet yoktur.Deliller bir kaç hadise  dayanmaktadır. Fakat ayetlerde bu işi yapan Lut kavminin helak edildiği belirtilmekte ve olayın vehameti anlatılmaktadır.
Livata yapanlara verilecek ceza konusunda ileri sürülen hadis şudur:“Her kimi Lut kavminin işlediği fiili yapar görürseniz her ikisini de öldürün.” İbni Abbas (Ebû Dâvûd, Hudûd: 28; İbn Mâce, Hudûd: 12; tirmizi ,hudud :24)
Başka bir rivayet ise  “Lut kavminin yaptığı işi yapan melundur."  şeklindedir.

Görüş :1
Homoseksüellik yapan kimsenin cezası konusunda âlimler değişik görüşler ortaya koymuşlar olup, bir kısmı evli de olsa bekar da olsa taşlanarak öldürülmesi görüşündedirler. Mâlik, Şâfii,Hanbeli, İshâk bunlardandır. 
Not:Şafi'nin aşağıdaki görüşüde içeren iki farklı zamanda iki farklı görüşü vardır.

Görüş :2
Bazı ilim adamları ve tabiin dönemi fıkıhçılarından Hasan el Basrî, İbrahim Nehaî, Atâ b. ebî Rebah ve diğerleri ise şöyle demektedirler: Homoseksüellik yapanın cezası zina yapanın cezası gibidir. Sevrî ,İmamı Azamın talebesi Muhammed ,Yusuf ve Küfeliler de aynı görüştedirler.

Görüş :3
Ebû Hanife: "Bunlar azarlanır, levmedilir fakat hadd uygulanmaz." demiştir.Yani tazir cezası söz konusudur (Prof. Dr. İbrahim Canan, Kütüb-i Sitte Şerhi, c. 6 sh. 253); (Ayrıca bkz, el-hidaye).Bu görüşün temelinde zina cezalarının nesli korumak için olduğu , oysa ki bu tür ilişkilerde neslin zarar görmeyeceği tezi vardır.

Görüş:4
Yakılma, evinin başına yıkılması ,kılıçla kafasının kesilmesi , hiç bir şey yapılmaması şeklinde farklı görüşler de vardır.

Mezheplerin farklı görüşleri için detay: 
http://islamdamezhepler.blogspot.com.tr/p/ihtilafli.html



Yorumlar:
Yaralanmaların tazmini:
Ayrıca; kısas ilkesi gereği ; tecavuz etmede, iki tarafın razı olduğu zinaya verilen recm cezasının haricinde, saldırı cezası da verilebilir. Çünkü tecavuz, karşı tarafın rızası olmadan , hatta direnme veya tehdit vs reğmen olabilmesi mümkündür. Bunun sonucunda kadı, zinanın haricinde, mağdurda meydana gelen yaralanmaların da cezasını verebilecektir.
“Eğer ceza vermek isterseniz size ne yapıldıysa onun dengiyle ceza verin. Katlanacak olursanız kuşkusuz bu, katlananlar için daha iyidir.” (Nahl 126)

Burada bu kişinin yaptığı suçun dengi ceza, Allah’ın haram kıldığı bir fiil olduğu için o yola gidilemez. Dolayısıyla onun yerine geçecek bir ceza yani bir tazminata hükmetmek gerekir. Bu da o kızın dengi bir kızın mehri kadar bir mehir ödetilmesidir.Lekelenmesi dolayısıyla kaybedeceği maddi ve manevi kayıplarının tazmini yolu açıktır.

Tecavüz gerçekleşmemiş bile olsa, bu tür tacizler için de 'tazir' cezası gündeme gelir.Tazir cezası, suçlunun durumuna ve suçun niteliğine göre Kadı'nın uygun görüp vereceği "ağır söz", "hapis", "dayak" gibi cezalardır.




KADIN KADINA SEVİŞME:
Bir ka­dın başka bir kadınla sevişirse -ki buna sihâk denir- bu durumda âlimlerin icmâı ile had gerekmez. Çünkü bu, her ne kadar harâmsa da eksik bir lezzet­tir. Bu işin failine İmamın, bu suçtan caydırıcı uygun bir ta´zîri tatbik etmesi gerekir.



ZİNA YAPMAYA ZORLANAN ERKEĞİN CEZASI:
Hanbelîler, Ebû Sevr, Hasen, bazı Mâlikî fakîhler, Zâhiri İbn Hazm, Ebû Hanife (birinci görüşü) ve Zufer'e göre dayak tehdidi altında bunu yapan erkeğe had gerekir.
Bunların delili şöyledir:
Zina ancak vucudun uyanmasıyla yapılabilir, halbuki zorlama ve tehdid buna zıttır ve mânidir, vücudun uyanması bulunduğuna göre zorlama yok olmuştur ve had gerekir.(el-Muğnî, c. VII, s. 127; el-Kavâ'id, c. I, s. 297; Nihâyetu'l-muhtâc, c. VII, s. 405; İbn Teymiyye, Mecmû'atu-fetâvâhu, c. XV, s. 115 el-Mebsût, c. XXIV, s. 88)


Şâfiî mezhebindeki kuvvetli görüşe, Mâlikî mezhebine, Ebû Hanife'nin son görüşüne, imam Muhammed ve Ebû Yûsuf'a göre bu durumda zina eden erkeğe de had gerekmez.
Bu görüşün delili:
Zorlama ve tehdide maruz kalan kimse cinsi arzusunu tatmin etmek için değil, felâketten kurtulmak için bu çirkin fiili işlemiştir, hadler şüphe bulunduğu zaman düşer, zorlama da bir şüphedir ve haddi önler.


HAYVANLARLA SAPKIN İLİŞKİ

Bu konuda bir biriyle çelişen hadisler vardır.Hayvanı da , yapanı da öldürmeyi belirten hadisin yanında  “Hayvana cinsel ilişkiyle yaklaşan kimseye ceza lazım gelmez.” şeklinde de hadis vardır.Sünni görüşün uygulaması hayvanın öldürülmesi ve yapana tazir cezasıdır.Hayvanın bedelini sahibi varsa yapan öder.Hayvanın öldürülmesi hadisenin kapanması o kişinin bu yüzden sürekli  ayıplanmaması içindir.Yoksa vacip değildir.İmamı azama göre eti yenen hayvansa eti yenilebilir.İmammeyne göre kesildikten sonra mutlaka yakılmalıdır.

ERKEĞE TECAVÜZ :
Bu durum Lut kavminin helak olmasına neden olacak kadar büyük bir suç ve günahtır.Ki onlar kendi istekleri ile bunu yaptıkları halde helak oldular .Bu işi zorla yapan kişinin öldürülmesi kurana uygundur.

Ve nihayet Sodom şehri için helâk emrimiz gelince, Lut’u ve ailesini oradan çıkardık, sonra korkunç bir sarsıntıyla oranın altını üstüne getirdik ve üzerlerine, ateşte pişip sertleşmiş kızgın taşları sağanak sağanak yağdırdık.
O taşlar, öyle tesadüfen yağmadı onların başına. Aksine her bir taş, Rabb’inin katında işaretlenmiş ve zalimleri cezalandırmak için özellikle gönderilmişti. Ve siz ey insanlar! Kendinizi benzer bir felâketten uzak sanmayın! Zira bu tür cezalar, zalimlerden hiç de uzak değildir. Allah zaman zaman belâ ve musibetler göndererek insanları uyaracaktır.
(Hud, 11/77-83;



KÜÇÜK ÇOCUK VEYA DELİ İLE CİNSEL İLİŞKİ

Bir adam küçük çocukla veya deli bir kadınla zina yaparsa; icma ile kendisine had gerekir.( el-Mevsıli,. IV, 92; Merginani,II, 103–104)