1. ZİNANIN CEZASI:
1.GÖRÜŞ:
100 sopa.Erkeğe bir yıl
sürgün.Kadına evde hapis.
Deliller :
“Kadınlarınızdan fuhuş yapanlara
karşı aranızdan dört şahit getirin. Eğer şahitlik ederlerse o kadınları ölüm
alıp götürünceye kadar Allah onlara bir yol açıncaya kadar evlerde hapsedin.” (nisa 15)
“İçinizden fuhuş yapan her iki
tarafa ceza verin. Eğer tevbe eder uslanırlarsa artık onlara ceza verip eziyet
etmekten vazgeçin. Çünkü Allah tevbeteri çok kabul eden ve çok esirgeyendir.”( nisa 16)
“Zina eden kadın ve zina eden
erkekten her birine yüz sopa vurun. Allah’a ve ahiret gününe inanıyorsanız,
Allah’ın dininde (hükümlerini uygularken) onlara acıyacağınız tutmasın.
Mü’minlerden bir grup da onlara uygulanan cezaya şahit olsun. Zina eden erkek,
zina eden veya müşrik olan bir kadından başkasıyla evlenmez. Zina eden kadınla
da ancak zina edin veya müşrik olan erkek evlenir. Bu, mü’minlere haram
kılınmıştır.” (
Nisa 2)
“İçinizden imanlı, hür kadınları nikahlayacak
genişime güç yetinmeyenler, o zaman sağ elinizin malik olduğu imanlı
cariyelerinizden (alsın). Allah sizin imanınızı en iyi bilendir. Öyleyse
onları, fuhuşta bulunmayan, iffetli ve gizlice dostlar edinmemişler olarak
velilerinin izniyle nikahlayın. Onların ücretlerini (mehirlerini) maruf (güzel
ve örfe uygun) bir şekilde verin. Evlendikten sonra, fuhuş yapacak olurlarsa,
özgür olan kadınlar üzerindeki cezanın yarısı (nı uygulayın) Bu sizden günaha
sapmaktan endişe edip korkanlar içindir. Sabrederseniz sizin için daha
hayırlıdır. Allah, bağışlayandır, esirgeyendir” ( nisa - 25)
Yine hürre olmayan bir
cariye ile zina eden kimsenin cezası hürre olan bir kadınla zina edenin
cezasından farklı değildir. Her ne kadar bu son örnekte zinaya katılan
cariyenin cezası hürre olan kadının cezasının yarısı olsa bile…
Hariciler ve Şia’nın bazı
kolları ve bazı Mu’tezile bilginleri zina fiiline sopa cezasından başka bir
cezanın olmadığını ifade ederler.
2. GÖRÜŞ:
"Evli erkek ile evli kadın zina
ettikleri takdirde onları kesin olarak recmediniz. Elbetteki bu Allah'tan
ibretli bir cezadır. Allah Azizdir, Hakimdir" şeklindeki bir ayetin ilk zamanlarda Ahzab
suresiyle indirildiği fakat nesh edildiğini biliyoruz.Bu nedenle de
kuranda Ahzab süresinde şimdi böyle bir ayet yoktur.Nesh edilmeden önce böyle
bir ayetle amel edildiği anlaşılmaktadır.
Sahih hadislerde varid
olduğuna göre Rasulullah (sav) Maiz adındaki sahabeyi zina suçunu gelip itiraf
edince ve bu itirafını dört kere tekrarlayınca recm etmiştir ve yine Rasulullah
zina ettiğini itiraf eden Gamidiye isimli sahabeyi de recm etmiştir. Gamidiye zinasını
itiraf ettiği zaman hamile idi ve Rasulullah çocuğunu dünyaya getirip emzirme
dönemini tamamlayıncaya kadar zina suçuna recm cezasını uygulamamıs ve geriye
bırakmıştır. Gamidiye nihayet çocuğuyla birlikte gelir. Çocuğun elinde bir
parça ekmek vardır ve çocuğu kendisinden alınarak recm edilmesi emrolunur ve
ceza uygulanır.Cüheyne'den bir kadın da suçunu itiraf edip taşlanmıştır.
Recmi savunanlar şu hadisi
delil olarak kabul eder:"Şu hususu benden alın: Hakikat Allah,
o kadınlar için hükmünü koymuştur. Bekâr erkekle bekâr kadın zina ederse 100
sopa vurulur ve I yıl sürgün edilir. Evli erkekle evli kadın zina ederse
taşlamr."Müslim, hudûd 12,13. Ebû Davud, hudûd 23. Tirmizî, hudûd
8.
2. Görüşe yapılan eleştiriler:
Recm Tevarat'ta Allahın
emrettiği bir cezadır .Fakat Kuran ile bu nesh edilmiş yani değiştirilmiş
yenilenmiştir.Peygamberimize zina ile ilgili soru soran yahudilere , henüz bu
konuyla ilgili ayet gelmediği için kitaplarında (tevratta) yazanı
yapmalarını söylemiştir.Onlar bu cezayı değiştirmişler (kitaplarının
aksine), kitaplarında yazdığı halde uygulamak istememişlerdir.Bununla ilgili şu
ayet inmiştir:
"Nasıl oluyor da içinde Allah'ın
hükmü bulunan Tevrat, yanlarındayken senin hükmüne baş vuruyorlar, sonra da
gene bu hükümden yüz çeviriyorlar? Onlar, zâten inanmamışlardır." (maide 43)
Bu olaydan sonra Müslümanlardan
da zina işleyenler Tevrata göre recm edilmiştir."İşte o peygamberler
Allah'ın hidayet ettiği kimselerdir. Sen de onların yoluna uy."Enam:90
ayeti doğrultusunda kuranda olmayan konular eski dinlere göre
düzenlenmiştir.
Bazı alimlere göre
iki yahudinin recmedilmesi olayı recm ayeti inip neshedilmezden önce, Tevrat
hükmüne uygun olarak vuku bulmuştur (Zeylaî, Nasbu'r-Râye, III, 328; eş-Şevkânî
a.g.e, VII, 12; es-Serahsî, a.g.e, IX, 39, 40; İbnü'I-Hümâm, a.g.e, VI,132;
el-Kâsânî, a.g.e, VII, 28; İbn Âbidîn, III, 162).
Daha sonra şu ayet
gelmiştir:
“Kadınlarınızdan fuhuş
yapanlara karşı aranızdan dört şahit getirin. Eğer şahitlik ederlerse, o
kadınları ölüm alıp götürünceye yahut Allah onlara bir yol açıncaya kadar
evlerde hapsedin. İçinizden fuhuş yapan her iki tarafa ceza verin ,eziyet edin.
Eğer tevbe edip uslanırlarsa artık onlara ceza verip eziyet etmekten vazgeçin.
Çünkü Allah tevbeleri çok kabul eden ve çok esirgeyendir.” (NİSA 15/16 )
Bu ayet ;Tevrat'a göre
yapılan uygulamayı ortadan kaldırmıştır.Ev hapsi ve eziyet getirmiştir.Ve Allah
bir yol açıncaya ,yani kolaylık gösterinceye kadar bekleyin demiştir.
Kolaylık olarak aşağıdaki
ayet gelmiştir:
"Zina eden kadın ve zina eden
erkeğin her birine yüzer değnek (celde) vurun. Eğer Allah'a ve ahiret gününe
iman ediyorsanız, onlara Allah'ın dini(ni uygulama) konusunda sizi bir acıma
tutmasın; onlara uygulanan cezaya mü'minlerden bir grup da şahit olsun." (Nur /2)
Aşağıdaki ayetler de
değnek cezasının evliler için de olduğunun delilidir.
“Eşlerine zina isnat edip de
kendilerinden başka şahitleri olmayanlara gelince, onların her birinin
şahitliği; kendisinin doğru söyleyenlerden olduğuna dair, Allah adına dört defa
yemin ederek şahitlik etmesi, beşinci defada da; eğer yalancılardan ise,
Allah’ın lânetinin kendi üzerine olmasını ifade etmesiyle yerine gelir.”
(nur/6-7)
Kadının, kocasının yalan
söyleyenlerden olduğuna dair dört defa Allah adına yemin ve şahitlik etmesi,
beşinci defa da, eğer (kocası) doğru söyleyenlerden ise Allah'ın gazabının
kendi üzerine olmasını dilemesi kendisinden cezayı kaldırır.(Nur 8/9)
Ayrıca;
“Ey peygamber zevceleri, içinizden
kim açık bir terbiyesizlik ederse onun azâbı iki kat artırılır. Bu,
Allaha göre kolaydır.”( AHZAB
/ 30)
Görüldüğü gibi peygamber
eşlerinin yapacağı edepsizlik durumunda iki katı cezadan bahsediliyor.Ölümün
iki katı olamayacağına göre bahsedilen iki kat; değnek cezasıdır.
Ayrıca;
“Sizden kimin, hür mü’min kadınlarla
evlenmeye gücü yetmezse sahip olduğunuz mü’min genç kızlarınızdan
(cariyelerinizden) alsın. Allah sizin imanınızı daha iyi bilir. Hepiniz
birbirinizdensiniz. Öyle ise iffetli yaşamaları, zina etmemeleri ve gizli dost
tutmamaları halinde sahiplerinin izniyle onlarla evlenin, mehirlerini de
güzelce verin. Evlendikten sonra bir fuhuş yaparlarsa, onlara "hür
kadınların cezasının yarısı" uygulanır. Bu (cariye ile evlenme izni),
içinizden günaha düşmekten korkanlar içindir. Sabretmeniz ise sizin için daha
hayırlıdır. Allah çok bağışlayandır, çok merhamet edendir.” (NİSA 25)
Zinanın cezası ölümse
yarısı nasıl olacak.Ölümün yarısı olur mu?
Ayrıca;
“Zina eden bir erkek, eninde sonunda,
zina eden veya müşrik bir kadınla evlenir; zina eden bir kadın da eninde
sonunda, zina eden veya müşrik bir erkekle evlenir. Bu, inananlar için
yasaktır.”
(Nur Suresi – 3)
Zina eden öldürüldüğüne
göre nasıl evlenebilsin?Demek ki ölüm yok değnek var."Sadece bekarlar
için" de denmemiş.
Ayrıca zina için recmi savunanlar şunu kabul etmektedirler:Recm edilen kişi recm esnasında kaçarsa cezası uygulanmaz.Delil olarak şu hadis bildirilir.
Maiz,taşlanmaya başlayınca kaçmaya başladı. Adamın birisi arkasından koşarak onu yakaladı ve elindeki deve çenesi ile ona vurmaya başladı. Hem o hem de diğer insanlar ölünceye kadar onu taşladılar. Maiz'in recm esnasında üzerine taşlar geldiğinde, ölümle karşılaştığında kaçmaya başladığı Rasulullah'a bildirilince şöyle dedi: "Keşke onu bıraksaydınız ya" Ebu Hureyreden (tırmızi-hudut)
Ayrıca;
Eşlerine zina isnat edip de kendilerinden başka şahitleri olmayanlara gelince, onların her birinin şahitliği; kendisinin doğru söyleyenlerden olduğuna dair, Allah adına dört defa yemin ederek şahitlik etmesi, beşinci defada da; eğer yalancılardan ise, Allah’ın lânetinin kendi üzerine olmasını ifade etmesiyle yerine gelir.(NUR6:7) Kocasının yalancılardan olduğuna dair Allah’ı dört defa şahit getirmesi (Allah adına yemin etmesi), beşinci defada da eğer kocası doğru söyleyenlerden ise Allah’ın gazabının kendi üzerine olmasını dilemesi, kadından cezayı kaldırır.(NUR8:9) ayetlerinin hemen peşinden:
Allah’ın size lütfu ve merhameti olmasaydı ve Allah tövbeleri kabul eden, hüküm ve hikmet sahibi olmasaydı, hâliniz nice olurdu?(NUR:10) gelmesi,
Lanetleşen karı kocanın mirası:
İbn Umer(R)'den şöyle tahdîs etti: Peygamber (S) zamanında bir adam, karısıyle la'netleşme yaptı ve kadının çocuğunu kabul etmedi. Peygamber (S) bunların arasını ayırdı, çocuğu da kadının nesebine kattı (böylece ona anası ve anasından olan kardeşleri vâris" oldular)Buhari,miras:16, hadisi recmin olmadığını kuvvetlendiriyor.
Lanetleşen karı kocanın mirası:
İbn Umer(R)'den şöyle tahdîs etti: Peygamber (S) zamanında bir adam, karısıyle la'netleşme yaptı ve kadının çocuğunu kabul etmedi. Peygamber (S) bunların arasını ayırdı, çocuğu da kadının nesebine kattı (böylece ona anası ve anasından olan kardeşleri vâris" oldular)Buhari,miras:16, hadisi recmin olmadığını kuvvetlendiriyor.
Sonuç olarak ; Kuranda recm ayeti yoktur.Değnek cezası vardır ve
zina yapan herkese uygulanır. zina cezasının uygulanması için İslâmî yönetimin
bulunması, dört erkek şâhidin suçluların zina fiiline bizzat görgüye dayalı
olarak şahitlik yapması veya zina edenin ayrı zamanlarda mahkemede dört defa
zina ikrarında bulunması gerekir.Cezası da 100 sopadır.Erkeğe bir yıl
sürgün.Kadına evde hapis verilir.
(Sürgün cezası hadislere
dayandırılmaktadır.Peygamberin bazen sürgüne gönderdiği bazen göndermediği
olmuştur.Sürgün cezası affedilebilir)
ZİNANIN BEYYİNELERİ ( ŞARTLARI)
1- İkrar (itiraf)
2- Hür ve adalet sahibi
dört Müslümanın bir mecliste açık ve net bir şekilde zina olayını tarif ederek şahitlik
yapmaları
Sa'd b. Ubade Rasulullah
'a şöyle der:"EyAllah Rasülü! Hanımımı bir erkekle yakalarsam dört şahit
getirmek için bekleyecek miyim? diye sorunca, Rasulullah : Evet,
dedi."(Ebu Davut- Diyat)
3- Hamilelik : Bu durum
halife icmasıyla sabit hale gelmiştir.
Bu üç durum haricinde zina
yapıldığı bilinse bile had uygulanmaz.Bu şartlardan biri mutlaka olmalıdır.
KADINA DÜBÜRÜNDEN YANAŞMAK
"Allah'ın size emrettiği yerden
onlara varın." ayeti
cinsel ilişkinin biçimini belirler.Diğer türlüsünün günah olduğu ayetle sabittir.Fakat
dünyevi cezası kuran da yoktur.Bu konuyla ilgili peygamberin de yasaklayıcı ve
kınayıcı ifadeleri söz konusudur.
Ör:"Karısına dübüründen
temasta bulunan kimse küçük livata yapmış olur.”
Şeriat bunun için ceza
olarak belli bir ceza koymadığından dolayı bu hususta verilecek olan ceza tazir
cezaları kapsamına girer.Gelenekte imam ya da hakim bu fiili işleyen kimseye
caydırıcı ve acıtıcı bir ceza verir bu husus hakimin takdirine
bırakılmıştır.Kaynaklarda önceki tarihlerde verilmiş tazir cezalarının
miktarına rastlanmadı.
TECAVÜZÜN CEZASI:
İslamda tecavüze has bir ceza yoktur.Verilen ceza zinaya verilen ceza olarak uygulanmaktadır.
Ehli sunnete göre tecavüz eden bekara "Bekar"ın zina cezası uygulanır :
"Zina eden kadın ve erkekten her birine yüz değnek vurun" (Nur, 2)
“Bundan sonra, tövbe eden ve kendini düzeltenler başka. Allah‘ın bağışlaması çok, ikramı boldur.” (Nur 5)
Ehli sunnete göre tecavüz eden evliye "Evli"nin zina cezası :
"Müslüman bir kimsenin kanı şu üç durumda helal olur. Zina eden evli kimse, nefse karşılık nefsi ve İslâm toplumundan ayrılarak dinini terkedeni öldürmek" (Buhârî, Diyât, 6; Muslim, Kasâme, 25, 26; Ebu Dâvud Hudûd, 1; Tirmizî, Hudûd, 15, Diyât, 10; Nesâî, Tahrîm, 5, Kasâme, 6; İbn Mâce, Hudûd, Dârimî, Hudûd 2, Siyer, II).
TECAVÜZLE İLGİLİ İSLAM MEZHEPLERİNİN YAKLIŞIMI
LİVATA ( HOMOSEKSÜELLİK / EŞCİNSELLİK )
Bu konuyla ilgili ceza belirten ayet yoktur.Deliller bir kaç hadise dayanmaktadır. Fakat ayetlerde bu işi yapan Lut kavminin helak edildiği belirtilmekte ve olayın vehameti anlatılmaktadır.
Livata yapanlara verilecek ceza konusunda ileri sürülen hadis şudur:“Her kimi Lut kavminin işlediği fiili yapar görürseniz her ikisini de öldürün.” İbni Abbas (Ebû Dâvûd, Hudûd: 28; İbn Mâce, Hudûd: 12; tirmizi ,hudud :24)
Başka bir rivayet ise “Lut kavminin yaptığı işi yapan melundur." şeklindedir.
Görüş :1
Homoseksüellik yapan kimsenin cezası konusunda âlimler değişik görüşler ortaya koymuşlar olup, bir kısmı evli de olsa bekar da olsa taşlanarak öldürülmesi görüşündedirler. Mâlik, Şâfii,Hanbeli, İshâk bunlardandır.
Not:Şafi'nin aşağıdaki görüşüde içeren iki farklı zamanda iki farklı görüşü vardır.
Görüş :2
Bazı ilim adamları ve tabiin dönemi fıkıhçılarından Hasan el Basrî, İbrahim Nehaî, Atâ b. ebî Rebah ve diğerleri ise şöyle demektedirler: Homoseksüellik yapanın cezası zina yapanın cezası gibidir. Sevrî ,İmamı Azamın talebesi Muhammed ,Yusuf ve Küfeliler de aynı görüştedirler.
Görüş :3
Ebû Hanife: "Bunlar azarlanır, levmedilir fakat hadd uygulanmaz." demiştir.Yani tazir cezası söz konusudur (Prof. Dr. İbrahim Canan, Kütüb-i Sitte Şerhi, c. 6 sh. 253); (Ayrıca bkz, el-hidaye).Bu görüşün temelinde zina cezalarının nesli korumak için olduğu , oysa ki bu tür ilişkilerde neslin zarar görmeyeceği tezi vardır.
Görüş:4
Yakılma, evinin başına yıkılması ,kılıçla kafasının kesilmesi , hiç bir şey yapılmaması şeklinde farklı görüşler de vardır.
Mezheplerin farklı görüşleri için detay:
http://islamdamezhepler.blogspot.com.tr/p/ihtilafli.html
Yorumlar:
Yaralanmaların tazmini:
Ayrıca; kısas ilkesi gereği ; tecavuz etmede, iki tarafın razı olduğu zinaya verilen recm cezasının haricinde, saldırı cezası da verilebilir. Çünkü tecavuz, karşı tarafın rızası olmadan , hatta direnme veya tehdit vs reğmen olabilmesi mümkündür. Bunun sonucunda kadı, zinanın haricinde, mağdurda meydana gelen yaralanmaların da cezasını verebilecektir.
“Eğer ceza vermek isterseniz size ne yapıldıysa onun dengiyle ceza verin. Katlanacak olursanız kuşkusuz bu, katlananlar için daha iyidir.” (Nahl 126)
Burada bu kişinin yaptığı suçun dengi ceza, Allah’ın haram kıldığı bir fiil olduğu için o yola gidilemez. Dolayısıyla onun yerine geçecek bir ceza yani bir tazminata hükmetmek gerekir. Bu da o kızın dengi bir kızın mehri kadar bir mehir ödetilmesidir.Lekelenmesi dolayısıyla kaybedeceği maddi ve manevi kayıplarının tazmini yolu açıktır.
Tecavüz gerçekleşmemiş bile olsa, bu tür tacizler için de 'tazir' cezası gündeme gelir.Tazir cezası, suçlunun durumuna ve suçun niteliğine göre Kadı'nın uygun görüp vereceği "ağır söz", "hapis", "dayak" gibi cezalardır.
KADIN KADINA SEVİŞME:
Bir kadın başka bir kadınla sevişirse -ki buna sihâk denir- bu durumda âlimlerin icmâı ile had gerekmez. Çünkü bu, her ne kadar harâmsa da eksik bir lezzettir. Bu işin failine İmamın, bu suçtan caydırıcı uygun bir ta´zîri tatbik etmesi gerekir.
ZİNA YAPMAYA ZORLANAN ERKEĞİN CEZASI:
Hanbelîler, Ebû Sevr, Hasen, bazı Mâlikî fakîhler, Zâhiri İbn Hazm, Ebû Hanife (birinci görüşü) ve Zufer'e göre dayak tehdidi altında bunu yapan erkeğe had gerekir.
Bunların delili şöyledir:
Zina ancak vucudun uyanmasıyla yapılabilir, halbuki zorlama ve tehdid buna zıttır ve mânidir, vücudun uyanması bulunduğuna göre zorlama yok olmuştur ve had gerekir.(el-Muğnî, c. VII, s. 127; el-Kavâ'id, c. I, s. 297; Nihâyetu'l-muhtâc, c. VII, s. 405; İbn Teymiyye, Mecmû'atu-fetâvâhu, c. XV, s. 115 el-Mebsût, c. XXIV, s. 88)
Şâfiî mezhebindeki kuvvetli görüşe, Mâlikî mezhebine, Ebû Hanife'nin son görüşüne, imam Muhammed ve Ebû Yûsuf'a göre bu durumda zina eden erkeğe de had gerekmez.
Bu görüşün delili:
Zorlama ve tehdide maruz kalan kimse cinsi arzusunu tatmin etmek için değil, felâketten kurtulmak için bu çirkin fiili işlemiştir, hadler şüphe bulunduğu zaman düşer, zorlama da bir şüphedir ve haddi önler.
HAYVANLARLA SAPKIN İLİŞKİ
Bu konuda bir biriyle
çelişen hadisler vardır.Hayvanı da , yapanı da öldürmeyi belirten hadisin yanında “Hayvana
cinsel ilişkiyle yaklaşan kimseye ceza lazım gelmez.” şeklinde de hadis
vardır.Sünni görüşün uygulaması hayvanın öldürülmesi ve yapana tazir
cezasıdır.Hayvanın bedelini sahibi varsa yapan öder.Hayvanın öldürülmesi
hadisenin kapanması o kişinin bu yüzden sürekli ayıplanmaması
içindir.Yoksa vacip değildir.İmamı azama göre eti yenen hayvansa eti
yenilebilir.İmammeyne göre kesildikten sonra mutlaka yakılmalıdır.
ERKEĞE TECAVÜZ :
Bu durum Lut kavminin helak olmasına neden olacak kadar büyük bir suç ve günahtır.Ki onlar kendi istekleri ile bunu yaptıkları halde helak oldular .Bu işi zorla yapan kişinin öldürülmesi kurana uygundur.
Bu durum Lut kavminin helak olmasına neden olacak kadar büyük bir suç ve günahtır.Ki onlar kendi istekleri ile bunu yaptıkları halde helak oldular .Bu işi zorla yapan kişinin öldürülmesi kurana uygundur.
Ve nihayet Sodom şehri için helâk emrimiz gelince, Lut’u ve ailesini oradan çıkardık, sonra korkunç bir sarsıntıyla oranın altını üstüne getirdik ve üzerlerine, ateşte pişip sertleşmiş kızgın taşları sağanak sağanak yağdırdık.
O taşlar, öyle tesadüfen yağmadı onların başına. Aksine her bir taş, Rabb’inin katında işaretlenmiş ve zalimleri cezalandırmak için özellikle gönderilmişti. Ve siz ey insanlar! Kendinizi benzer bir felâketten uzak sanmayın! Zira bu tür cezalar, zalimlerden hiç de uzak değildir. Allah zaman zaman belâ ve musibetler göndererek insanları uyaracaktır. (Hud, 11/77-83;
KÜÇÜK ÇOCUK VEYA DELİ İLE CİNSEL İLİŞKİ
O taşlar, öyle tesadüfen yağmadı onların başına. Aksine her bir taş, Rabb’inin katında işaretlenmiş ve zalimleri cezalandırmak için özellikle gönderilmişti. Ve siz ey insanlar! Kendinizi benzer bir felâketten uzak sanmayın! Zira bu tür cezalar, zalimlerden hiç de uzak değildir. Allah zaman zaman belâ ve musibetler göndererek insanları uyaracaktır. (Hud, 11/77-83;
KÜÇÜK ÇOCUK VEYA DELİ İLE CİNSEL İLİŞKİ
Bir adam küçük çocukla
veya deli bir kadınla zina yaparsa; icma ile kendisine had
gerekir.( el-Mevsıli,. IV, 92; Merginani,II, 103–104)