İSLAMDA YARALAMANIN CEZASI VE DİYETLER

Bazı görüşlere göre diş dışında vücudun herhangi bir organı veya kemiği hakkında kesinlikle kısas yoktur.Bu görüş tutarsızdır.

Ayetler:
"Eğer ceza verecek olursanız size reva görülen cezanın misliyle ceza verin." Nahl:126
"Kötülüğün karşılığı ona denk bir kötülüktür." Şura:40
"Artık kim size saldırırsa siz de tıpkı onların saldırdıkları gibi ona saldırın." Bakara:194
"Biz(Tevrat’ta) onların üzerine şunu da yazdık: Cana can, göze göz, buruna burun, kulağa kulak, dişe diş (karşılıktır. Hülasa bütün) yaralar birbirine kısastır."Maide:45

Hadis:
"Kim kölesini öldürürse biz de onu öldürürüz. Kim de kölesini (burnunu kulağını keserek) sakatlarsa biz de onu (burnunu, kulağını keserek) sakatlarız." Tirmizi, K. Diyet, 1334


Yukarıdaki ayet ve hadislere bakıldığında kuranın ve peygamberin  kısası bir yaşam tarzı olarak benimsediği görülür.


Sahihi Müslim'de Enes'den rivayet edilen şu hadis yer almaktadır: "Rübeyyia'nın kız kardeşi -Ümmü Harise- bir insanı yaraladı. Bu hususta anlaşmazlığa düştüler ve olayı Nebi'ye götürdüler. Rasulullah , "Kısas gerekir. kısas gerekir" dedi.




ORGANLAR VE DİYETLERİ
Diyetlerin ne kadar olduğu hadislere göre belirlenmiştir.


“Rasulullah ,Yemen halkına bir mektup yazdı. Bu yazıda şu hususlar yer almaktaydı: Kim, bir mümini sebepsiz yere öldürürse ve hakkında beyyine varsa ona kısas yapılır. Ancak öldürülenin yakınlarının (diyete veya affa) razı edilmeleri durumunda kısas yapılmaz. Canda yüz deve diyet vardır. Tamamı kesilmesi halinde burunda diyet vardır. Dilde diyet vardır. İki dudakta diyet vardır. İki yumurtalıkta (hayalarda) diyet vardır. Erkeklik organında diyet vardır. Omurga kemiklerinde diyet vardır. İki gözde diyet vardır. Tek ayakta yarım diyet vardır. Me'mumede diyetin üçte biri, caifede diyetin üçte biri, münakkilede onbeş deve, el ve ayak parmaklarının her birinde on deve, dişte beş deve ve mudihada beş deve vardır. Kadına karşılık erkek öldürülür. Altın sahiplerinebin dinar vardır."Nesei, K. Kasame, 4770



Genel kaide tek olanlar için tam diyet, iki tane olanlar için yarım diyet , dört tane olanlar için çeyrek diyet ... şeklinde gitmektedir.Diyet belirlenirken zararın miktarına göre diyettte hakim azaltma yapabilmektedir.

Burun, dil, zeker gibi tek olan a’zâ için tâm diyet verilir. Akl, rûh, işitme, tat alma, koklama, görme, söyleme, elin çolak kalması, idrâr tutamaması gibi duygu veyâ hareketlerden birinin bozulması için de tâm diyet verilir. 

Göz, kulak, kaş, dudak, el, kadın memesi ve ayak gibi çift organların ikisi için tâm bir diyet, birisi için yarım diyet verilir(50 deve) .
Kirpik gibi dört olanın bir sırası için dörtde bir diyet( 25 deve) ,
Bir el veyâ ayak parmağı için onda bir diyet ( 10 deve)  verilir.
Bir diş için de, diyetin yirmide biri ( 5 deve) verilir.
Saçı, sakalı, bir dahâ uzamıyacak şekilde kazıtmak için bir yıl sonra tâm diyet lâzım olur.


Yaralamaların başta ve vucudun diğer yerinde olmasına göre diyetleri farklılık gösterir.(Yukarıda organların işlevsiz kalması söz konusuydu.Aşağıdaki kısımda işlevini yeniden kazanma durumundan bahsedilmektedir)



YARALMA TÜRLERİ
Şicac baştaki yaralamalara, cerah da bedendeki yaralamalara denir.

Şicac türleri:
a- Mudiha: Kemiği açığa çıkaracak şekilde başta meydana gelen yaradır.
b- Haşime: Mudihanın bir ileri aşaması olup kemiğin kırılmasıdır. Kemiğin kırılmasından dolayı bu
ismi almıştır.
c- Münakkile: Haşimenin bir ileri aşaması olup kemiği kırıp yerinden oynatan ve iyileşmesi için kemik
nakline gereksinim duyan yaradır.
d- Me'mume: Kemik altında veya beynin üstünde bulunan zara kadar ulaşan yaradır. Yara, beyin zarına kadar ulaşmışsa bu ismi alır.

Başta meydana gelen bu türden yaralamalar hakkında diyeti belirleyen nass gelmiştir. Nebi'nin,Amr b. Hazm'a yazdığı yazıda şu ifadeler yer almaktadır:"Mudihada beş deve diyet vardır." 

Haşime de ise mudihanın diyet ile hükümeti adl vardır. Çünkü haşime mudihadan daha fazla miktardaki bir yaralamadır.Hakkında özel bir nass gelmediği için mudiha hakkındaki nassa göre mudihanın diyetini fazlalığından dolayı da hükümeti adli (kanun koyucu belirler)  gerektirmiştir. 

Münakkilede ise on beş deve diyet vardır. Ebu Bekir ibni Hazm'ın babasından onun da dedesinden yaptığı rivayete göre Nebi şöyle buyurmuştur: "Munakkilede on beş deve (diyet) vardır."

Nebi 'in Amr. Hazm'a yazdığı yazıda yer alan:"Me'mumede üçte bir (diyet) vardır" hadisine göre,me'mumede üçte bir diyet vardır.


Caife:  Caife, karna kadar ulaşan yaralara denir.
Ebu Bekir ibni Hazm'ın babasından onun da dedesinden yaptığı rivayete göre Nebi şöyle buyurmuştur: "Caifede diyetin üçte bir (diyet) vardır.Kamusu'l Muhit'te şöyle denilmektedir: "Caife, karna ulaşan yaralamadır."

Cinsi münasebet yoluyla açılan küçük yara da caife gibidir. Kim küçük olan hanımı ile cinsi ilişkide bulunur ve onu delerse üçte bir diyet gerekir. Rivayet edildiğine göre Ömer b. el-Hattab bir yarık meselesinde üçte bir diyet hükmünü vermiş sahabelerin buna karşı çıktıkları bilinmediğinden dolayı da icma oluşmuştur.

Pratikte uygulanmış olan örnek  diyet tespit yöntemi:
İnsanın azalarına karşı tecavüz ve yaralama halinde ödenmesi gereken tazminata erş denir. Eğer önceden bedeli saptanmamış bir yaralama ile karşı karşıya ise, hakim yaralananı bir köle kabul ederek, yaralama ile değerinde meydana gelen eksiklik oranında tam diyetin bir yüzdesine hükmeder. Buna "hükümet" adı verilir. Örneğin; köle olsaydı değeri 100 Kuruş edecek olan bir adam yaralanmadan ötürü artık 90 Kuruş edecekse demek ki değerinin % 10 unu yitirmiştir. O halde, ölüm diyetinin %10 unu suçlu, mağdura ödeyecektir.