1. İÇKİ İÇME CEZASI
Tazir olarak
niteleyeceğimiz bir cezadır ve uygulama değişmektedir(Had cezası olduğunu savunan vardır).Peygamberimizin
uygulamalarından farklı şekillerde yapıldığını görmekteyiz.İdare yetkisine
kalmış bir ceza olduğu anlaşılıyor.40 sopa ve 80 sopa gibi farklı
uygulamaları vardır.Bu ayrılık Peygamberin iki ayakkabıyla 40 vurdurmasından
kaynaklanır.Ömer iki ayakkabıyı birleştirip tek kırbaçla 80 yapmıştır.Farklı
rivayetler söz konusudur.
Nitekim çoğunluk fıkıh
bilginleri bu ceza miktarını Peygamber (sav)’in uygulamasından alarak ifade
etmişlerdir.Çeşitli hadisler vardır: “Kim içki içerse onu kırbaçlayınız.”(tirmizi;müslim;hudud)
Aşağıdaki rivayetten
cezanın idare yetkisine bırakıldığını anlıyoruz.
İbn Abbas’ın rivayetine göre; Allah Rasûlü
içki konusunda kesin bir had belirlememiştir. Bir adam içki içmiş sarhoş
olmuştu. Caddede yalpalayarak yürürken görüldü ve Hz. peygamber’e götürülürken
İbn Abbas’ın evinin önüne gelince birden kaçtı ve oraya sığındı. Durum
Allah Rasûlüne anlatılınca güldü ve “böyle mi yaptı?” demekle
yetindi ve hakkında hiç bir işlem yapmadı. ( ebu davud – hudud
36)
Hanefi, Maliki ve
Hanbelîlere göre şarap içene (sarhoşa) uygulanacak seksen sopanın tamamı had;
Şafiîlere, Zahirîlere ve Zeydilere göre ise ilk kırk sopa had, ikincisi ta’zir
olarak değerlendirilir. Hatta Hz. Peygamberin farklı uygulamalarını dikkate
alarak bu suçu tamamen ta’zirdir diyenler olmuştur.
Şia'da 80 sopa cezası uygulamaktadır.
Şia'da 80 sopa cezası uygulamaktadır.
Cezanın uygulanabilmesi
için gerekli olanlar:
1- İkrar
2- Beyyine (Belirti,
kanıt.,şahit, delil)
İçki cezas,ı içki içen kişinin sarhoşluk belirtileri geçtikten sonra uygulanır.Burada amaç verilen cezayı algılamasıdır.
İçki cezas,ı içki içen kişinin sarhoşluk belirtileri geçtikten sonra uygulanır.Burada amaç verilen cezayı algılamasıdır.