İSLAMDA İÇKİ İÇMENİN CEZASI


1. İÇKİ İÇME CEZASI

Tazir olarak niteleyeceğimiz bir cezadır ve uygulama değişmektedir(Had cezası olduğunu  savunan vardır).Peygamberimizin uygulamalarından farklı şekillerde yapıldığını görmekteyiz.İdare yetkisine kalmış bir ceza olduğu anlaşılıyor.40 sopa ve 80 sopa gibi farklı uygulamaları vardır.Bu ayrılık Peygamberin iki ayakkabıyla 40 vurdurmasından kaynaklanır.Ömer iki ayakkabıyı birleştirip tek kırbaçla 80 yapmıştır.Farklı rivayetler söz konusudur.



Nitekim çoğunluk fıkıh bilginleri bu ceza miktarını Peygamber (sav)’in uygulamasından alarak ifade etmişlerdir.Çeşitli hadisler vardır: “Kim içki içerse onu kırbaçlayınız.”(tirmizi;müslim;hudud)



Aşağıdaki rivayetten cezanın idare yetkisine bırakıldığını anlıyoruz.

 İbn Abbas’ın rivayetine göre; Allah Rasûlü içki konusunda kesin bir had belirlememiştir. Bir adam içki içmiş sarhoş  olmuştu. Caddede yalpalayarak yürürken görüldü ve Hz. peygamber’e götürülürken İbn Abbas’ın evinin önüne gelince birden kaçtı ve oraya sığındı. Durum Allah Rasûlüne anlatılınca güldü ve “böyle mi yaptı?” demekle yetindi  ve hakkında hiç bir işlem yapmadı. ( ebu davud – hudud 36)


Hanefi, Maliki ve Hanbelîlere göre şarap içene (sarhoşa) uygulanacak seksen sopanın tamamı had; Şafiîlere, Zahirîlere ve Zeydilere göre ise ilk kırk sopa had, ikincisi ta’zir olarak değerlendirilir. Hatta Hz. Peygamberin farklı uygulamalarını dikkate alarak bu suçu tamamen ta’zirdir diyenler olmuştur.
Şia'da 80 sopa cezası uygulamaktadır.



Cezanın uygulanabilmesi için gerekli olanlar:
1- İkrar
2- Beyyine (Belirti, kanıt.,şahit, delil)


İçki cezas,ı içki içen kişinin sarhoşluk belirtileri geçtikten sonra uygulanır.Burada amaç verilen cezayı algılamasıdır.