İSLAMDA HIRSIZLIĞIN CEZASI


4. HIRSIZLIK ( SİRKAT ) CEZASI

Delil:
“Hırsızlık eden erkek ve kadının yaptıklarına karşılık bir ceza ve ibret olmak üzere ellerini kesin. Allah izzet ve hikmet sahibidir. Kim (bu) haksız davranışından sonra tevbe eder ve durumunu düzeltirse şüphesiz Allah onun tevbesini kabul eder. Allah çok bağışlayıcı ve esirgeyicidir.” (MAİDE 38 )

UYGULAMA:
Hanefiye göre : Sağ eli bilek maf­salından kesilir ve kan akmaması için hemen kaynar yağ içine sokulur. Çok sıcak ve çok soğuk havalarda ve ağır hasta olunca kesilmez, habs olunur. Hava veyâ has­ta iyi olunca kesilir. İkinci def’a çalanın sol ayağı da oynak yerinden kesilir. Üçün­cüsünde bir yeri dahâ kesilmeyip, tevbe edinciye kadar habs olunur.Bazı görüşe göre el bir kez kesildikten sonra ikinci kez başka bir işleme yoktur. Sadece tazir cezası uygulanır.
Şafiye göre:Hırsızın sağ eli kesilir. İkinci defa hırsızlık yaparsa sol ayağı kesilir. Üçüncü defa hırsızlık yaparsa sol eli de kesilir, Dördüncü defa hırsızlık yaparsa sağ ayağı da kesilir. Bundan sonra da hırsızlık yapmaya devam ederse, hâkim onu engelleyici bir tâzir cezası verir.

Hanefilere göre; el kesmek için hırsızlıktaki nisap miktarı, 1 dinar altın (yaklaşık 4 gram) veya on dirhem gümüş yada onun kıymetidir. Buradaki dir­hem, ondört kırat veyâ 3,36 gramdır ki, on adedinin ağırlığı, yedi miskâl ağırlığın­dadır. Buna göre, sirkat nisâbı, 33,6 gram gümüş paradır.
İmam Şafii ölçü olarak 1 dirhem koymuştur.
[Gümüş kullanılmayıp başka cins para kullanılan yerlerde yedi gram gümüşün kıymeti, bir gram altın değeri kadardır. Ya’nî altın, aynı ağırlıkdaki gümüşden, her zemân, yedi def’a dahâ kıymetlidir. 33,6 gram gümüşün kıymeti, 4,8 gram, ya’nî bir miskal altın olup, bir altın liranın üçde ikisi kıymetindedir. İmâm-ı Mâlike ve Ahmed bin Hanbel ve Şâfi’îye göre “rahmetullahi teâlâ aleyhim ecma’în” sirkat nisâbı üç dirhem, ya’nî yedi gram ve yirmialtı santigram gümüş veyâ rubu’ dînâr, ya’nî [0,87] gram altındır. Görülüyor ki, [0,87] gram altından aşağı değerdeki ma­lı çalanın kolu hiçbir mezhebde kesilmez. Kesilirse, zulm yapılmış olur].


Hz. Âişe (r.anhâ)'dan rivayet edilmiştir:
“Resulullah (s.a.v.), hırsızın elini, çeyrek dinar altında ve daha fazlasın­da keserdi.”

Açıklama:
Hadis; hırsızlık cezasının nisabı, yani bir hırsızın kolunun kesilebilmesi için çaldığı malın olması gereken asgari değeri ile ilgilidir.
Konu ile ilgili değişik rivayetlerde, Hz. Peygamber (s.a.v)'in; çeyrek dinar altın, fiyatı üç dirhem gümüş olan kalkan ve kıymeti on dirhem gümüş yada bir dinar altın olan kalkan çalan hırsızın elini kestiği görülmektedir.



Abdullah İbn Ömer (r.a)'tan rivayet edilmiştir:

“Resulullah (s.a.v.) bir hırsızın elini, kıymeti üç dirhem gümüş olan bir kalkandan dolayı kesmiştir.”
(Buharı, Hudûd 13; Ebu Dâvud, Hudûd 12, 4385; Tirmizî, Hudûd 16, 1446; Nesâî, Kafu's-Sânk 8; İbn Mâce, Hudûd 22, 2584; Ahmed b. Hanbel, Müsned, 2/54, 64, 80, 82, 143, 145.)


"Aranızda meydana gelen had konusu sorunları affediniz. Zira bana ulaştı mı benim haddi uygulamam gerekir."hadisini delil gösterip mal sahibinin affetmesiyle hırsızın cezasının düşeceğini savunanların yanında cezanın kesinlikle düşmeyeceğini de savunanlar vardır.Çoğunluk ikinci görüştedir.

Özet: Nisab 1 gümüş kalkan üzerinden belirlenmiştir.1 gümüş kalkanın bedelindeki farklılıklar görüş ayrılıklarının nedenidir.



EL KESİLMESİ İÇİN ŞARTLAR

1- Malın alınması hırsızlığın tarifine uygun olmalıdır. Hırsızlığın anlamı ise malın, gizlice ve saklamak suretiyle alınmasıdır.
2- Çalınan mal belli bir nisaba sahip olmalıdır.
3- Çalınan şey  mülk edinilmesine izin verilen bir mal olmalıdır.Örneğin:İçki ve domuz müslümanların mülk edinemeyeceği mallar olduğu için müslümandan çalınınca el kesilmez fakat aynı mallar gayri müslümden çalınınca el kesilir.
4- Mal, saklandığı, koruma altına alındığı bir yerden çıkarılmış olmalıdır.
“Müzeyne kabilesinden bir adamın Rasulullah'a  meradan çalınan bir koyun hakkında sorduğunu işittim. Dedi ki: Değerini iki katıyla öder, ayrıca ceza olarak dayak yer. Şayet koyun ağıldan alınmış ve değeri de bir kalkan değerinde ise eli kesilir.” A. b. hanbel
Aynı durum bahçedeki meyve ve depodaki koruma altındaki  meyve için de böyledir.
5- Çalınan mal üzerinde hakkı olması veya malı almaya hakkı olması türünden şüpheler çalınan maldan yok olmalıdır.
Baba-oğul ; karı- koca  kendi aralarında ; ve beytulmaldan çalınan için el kesilmez.Tazir cezası vardır.
6- Hırsız; akıllı, buluğa ermiş ve İslâm hükümlerini iltizam etmiş yani uygulanmasını kabul etmiş zimmi veya Müslüman bir kimse olmalıdır. Hırsız çocuk veya deli ise el kesilmez.
7- Hırsızlığın ikrar veya adil bir delille  ile sabit olması gerekir.
8.Zaruret halinde karnı doyurmak için yapılan hırsızlığa el kesme cezası yoktur.